tiistai 10. maaliskuuta 2015

Welltality is the new hospitality

Wellness-matkailu on kasvanut tilastojen mukaan nopeammin kuin mikään muu yksittäinen matkailu: siitä on tullut maailmanlaajuinen trendi ja miljardien dollarien bisnes. Ihmiset haluavat voida kokonaisvaltaisesti hyvin ja elää pidempään, eikä tälle trendille näy loppua. Tämän kehityksen takana ovat väestön ikääntyminen sekä yksinkertaisesti se, että ihmiset ovat ymmärtäneet oman hyvinvointinsa avainten olevan omissa käsissään. Wellness-elämäntyylin omaksuneet haluavat myös matkustaessaan ylläpitää omaa elämäntyyliään, jolloin wellness on myös lisääntynyt liike-elämässä ja vapaa-ajan vietossa. Wellnessin jatkaessa kehittymistä ja kasvua, näitä kaikkia tässä tekstissä alla listattuja trendejä kannattaa pitää silmällä ja huomioida myös omilla matkoillaan.

Ihmiset eivät enää osta halvimpia lentoja rannalle, jotta pääsevät juomaan itsensä humalaan ja viettämään lomansa pullo kourassa. Tämä joukko kuluttaa nykyään aikaansa etsien matkailumahdollisuuksia, jotka tarjoavat elämyksiä paikalliseen tapaan tyypillisten turistilomien sijaan. Kuluvan vuoden aikana ihmiset luovat kustomoituja matkoja, jotka tarjoavat autenttisia elämyksiä ja lomia. Matkailijat ovat myös entistä tietoisempia kestävästä matkailusta ja ekoystävällisestä ympäristöstä. He suosivat vihreitä valintoja, esimerkiksi hotelleja jotka panostavat pienentääkseen hiilijalanjälkeään. (http://www.hotelogix.com/blog/2014/10/15/how-are-traveler-trends-and-guest-expectations-changing/?utm_campaign=tweet&utm_content=12085413&utm_medium=social&utm_source=twitter)
Vuoden 2014 aikana fitness-elämäntyyli teki vahvan nousun ihmisten tietoisuuteen. Teknologia seurasi perässä: kaikenlaisia unta, liikuntaa ja hyvinvointia seuraavia sovelluksia on nykyään joka lähtöön. Ihmiset tasapainottelevat toimistoarjen ja liikunnan kesken, joten myös aktiivilomat lisääntyvät. Lomalla kierrellään nähtävyyksiä esimerkiksi pyöräillen, vuokrataan SUP-lautoja pelkän rannalla löhöilyn sijaan ja hyödynnetään hotellien tarjoamia erilaisia wellness-palveluita. (http://www.huffingtonpost.com/linden-schaffer/wellness-travel-trends-fo_b_6285066.html)

Ei käy kieltäminen, etteivät sosiaalinen media ja nykyteknologia olisi muuttanut ihmistä. Kuvien jakaminen Facebookissa, Instagramissa ja Twitterissä on nykypäivää ja joillekin jokaisen hetken kuvaaminen on tärkeää. Fairfieldin Yliopistossa tehdyn tutkimuksen mukaan ihmisen muisti kärsii siitä, kun tilanne tallennetaan laitteelle sen kokemisen sijaan. Wellness-matkailuun keskittynyt yritys Pravassa on kehottanut asiakkaitaan hylkäämään älypuhelimensa ja keskittymään juuri kuluvaan hetkeen. Tämä on johtanut rikkaampiin muistikuviin ja kokemuksiin sekä asiakkaiden tunnepitoisiin elämyksiin ja stressi-vapaaseen lomaan, koska enää ei tarvi huolehtia jokaisen hetken kuvaamisesta. Vuonna 2015 tämän uskotaan olevan nouseva trendi: teknologian sijaan ihmiset keskittyvät luomaan todellisen yhteyden. (http://www.huffingtonpost.com/linden-schaffer/wellness-travel-trends-fo_b_6285066.html


C-vitaminisoitu suihku? Yes, please!

Kylpylät ja erilaiset hoidot ovat olleet jo pitkään osa hotellimaailmaa, mutta nyt wellnessistä on tullut prioriteetti. Hotelliketjut tarjoavat erilaisia hyvinvointituotteita, kuten mehuja ja terveellisiä ruokakokonaisuuksia, jotka auttavat parantamaan esimerkiksi unen laatua ja vähentävät stressitasoa. Vuoden edetessä todennäköisesti moni muukin hotelliketju tulee panostamaan wellness-tarjontaan luomalla kustomoituja tarjouksia, jotka näyttävät heidän paikallista wellness-tarjontaa. (http://www.huffingtonpost.com/linden-schaffer/wellness-travel-trends-fo_b_6285066.html)

Hotellit panostavat myös wellness-painotteisiin huoneisiin, esimerkiksi C-vitamiinia sisältävillä suihkuilla ja sijoittamalla wake-up valoja ja ilmanpuhdistajia huoneisiin. Nämä lisäykset ovat tuottaneet tulosta, sillä huoneiden määrää on lisätty jatkuvasti ja wellness-tarjontaa on laajennettu jopa kokoustiloihin. Myös kokonaisia hotelleja on rakennettu wellness-muotoon. Tällaiset brändit tarjoavat ns. eläviä seiniä, luonnollisesti maustettua vettä ja seisovia työasemia. Tulevaisuudessa hotellit ympäri maailmaa omaksuvat wellness-ajattelua korvaamalla matot puulattioilla, tarjoamalla valoterapiaa ja lisäämällä ilmanpuhdistusjärjestelmiä. Hotellit ovat myös aloittaneet yhteistyön julkisuudesta tuttujen personal trainereiden kanssa. Yhteistyön myötä he julkaisevat erilaisia kunto- ja liikuntaohjelmia asiakkailleen.  (http://www.huffingtonpost.com/linden-schaffer/wellness-travel-trends-fo_b_6285066.html)

Kylpylä- ja wellness-teollisuudessa on keskitytty vahvasti parempaan unenlaatuun, stressin lievittämiseen ja parempaan elämänlaatuun. Tulevaisuuden trendinä on myös lentokenttien siirtyminen tähän suuntaan. Jo vuosia matkailijat ovat valittaneet lentokenttien huonoista tarjoiluista: matkustaessa on vaikea huolehtia hyvinvoinnista, koska kentät eivät tarjoa terveellisiä vaihtoehtoja. Monet suuret terminaalit (kuten San Francisco International, Helsinki-Vantaa ja Singaporen Changi) ovat ottaneet tämän huomioon ja lisänneet tarjontaansa esimerkiksi jooga-huoneita, vihertiloja ja terveellisiä ravintoloita. Kyseinen trendi on lisääntymässä myös pienempiin kenttiin, heidän panostaessa paikalliseen ja kausittaiseen tarjontaan. (http://www.huffingtonpost.com/linden-schaffer/wellness-travel-trends-fo_b_6285066.html)

Trekkausta ja raakaruokaa

Aktiivilomien kysyntä on jatkuvassa kasvussa. Kysynnän kasvaessa myös tarjonta lisääntyy ja kehittyy. Vaeltaminen, melonta, pyöräily, SUP-lautailu ja jooga ovat suosittuja ja hyviksi havaittuja. Asiakkaat haluavat lomiltaan myös rantaa ja rentoutumista, mutta myös sopivissa määrin liikuntaa: vaeltamista, snorklaamista ja muita urheillullisia elämyksiä. Aktiivilomien kysyntä ei ole lisääntynyt pelkästään yksin matkustavien tai pariskuntien keskuudessa. Tänä vuonna erilaisia aktiivimatkapaketteja tullaan tarjoamaan myös perheille.
Ravinnerikas ruoka on wellness-elämäntyylin perusta, joten siihen kiinnitetään myös lomilla huomiota. Erilaiset ruokaretriitit ovat lisänneet kysyntäänsä, esimerkkinä raakaruoka, joka on jo vuosia ollut trendi. Ravintoarvot, ruoan alkuperä ja ekologisuus kiinnostavat matkailijoita. Ruokaan suhtaudutaan kehon polttoaineena nautintoaineen sijaan. (http://www.travelmarketreport.com/articles/Wellness-Travel-Four-Trends-for-2015)
Myös matkatoimistot haluavat tiimeihinsä ihmisiä, jotka tietävät wellnessistä ja hyvinvoinnista: onhan tärkeää pysyä aallonharjalla ja trendien kannassa kiinni. Yritykset ovat keskittyneet kouluttamaan henkilöstöään terveyden, hyvinvoinnin ja wellnessin kasvaessa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.