Ihmiset
eivät enää osta halvimpia lentoja rannalle, jotta pääsevät juomaan itsensä
humalaan ja viettämään lomansa pullo kourassa. Tämä joukko kuluttaa nykyään
aikaansa etsien matkailumahdollisuuksia, jotka tarjoavat elämyksiä paikalliseen
tapaan tyypillisten turistilomien sijaan. Kuluvan vuoden aikana ihmiset luovat
kustomoituja matkoja, jotka tarjoavat autenttisia elämyksiä ja lomia.
Matkailijat ovat myös entistä tietoisempia kestävästä matkailusta ja ekoystävällisestä
ympäristöstä. He suosivat vihreitä valintoja, esimerkiksi hotelleja jotka
panostavat pienentääkseen hiilijalanjälkeään. (http://www.hotelogix.com/blog/2014/10/15/how-are-traveler-trends-and-guest-expectations-changing/?utm_campaign=tweet&utm_content=12085413&utm_medium=social&utm_source=twitter)
Vuoden 2014 aikana fitness-elämäntyyli teki
vahvan nousun ihmisten tietoisuuteen. Teknologia seurasi perässä: kaikenlaisia
unta, liikuntaa ja hyvinvointia seuraavia sovelluksia on nykyään joka lähtöön.
Ihmiset tasapainottelevat toimistoarjen ja liikunnan kesken, joten myös
aktiivilomat lisääntyvät. Lomalla kierrellään nähtävyyksiä esimerkiksi
pyöräillen, vuokrataan SUP-lautoja pelkän rannalla löhöilyn sijaan ja
hyödynnetään hotellien tarjoamia erilaisia wellness-palveluita. (http://www.huffingtonpost.com/linden-schaffer/wellness-travel-trends-fo_b_6285066.html)
Ei käy kieltäminen, etteivät sosiaalinen
media ja nykyteknologia olisi muuttanut ihmistä. Kuvien jakaminen Facebookissa,
Instagramissa ja Twitterissä on nykypäivää ja joillekin jokaisen hetken
kuvaaminen on tärkeää. Fairfieldin Yliopistossa tehdyn tutkimuksen mukaan
ihmisen muisti kärsii siitä, kun tilanne tallennetaan laitteelle sen kokemisen
sijaan. Wellness-matkailuun keskittynyt yritys Pravassa on kehottanut
asiakkaitaan hylkäämään älypuhelimensa ja keskittymään juuri kuluvaan hetkeen.
Tämä on johtanut rikkaampiin muistikuviin ja kokemuksiin sekä asiakkaiden
tunnepitoisiin elämyksiin ja stressi-vapaaseen lomaan, koska enää ei tarvi huolehtia
jokaisen hetken kuvaamisesta. Vuonna 2015 tämän uskotaan olevan nouseva trendi:
teknologian sijaan ihmiset keskittyvät luomaan todellisen yhteyden. (http://www.huffingtonpost.com/linden-schaffer/wellness-travel-trends-fo_b_6285066.html
C-vitaminisoitu
suihku? Yes, please!
Kylpylät ja erilaiset hoidot ovat olleet jo
pitkään osa hotellimaailmaa, mutta nyt wellnessistä on tullut prioriteetti.
Hotelliketjut tarjoavat erilaisia hyvinvointituotteita, kuten mehuja ja
terveellisiä ruokakokonaisuuksia, jotka auttavat parantamaan esimerkiksi unen
laatua ja vähentävät stressitasoa. Vuoden edetessä todennäköisesti moni muukin
hotelliketju tulee panostamaan wellness-tarjontaan luomalla kustomoituja
tarjouksia, jotka näyttävät heidän paikallista wellness-tarjontaa. (http://www.huffingtonpost.com/linden-schaffer/wellness-travel-trends-fo_b_6285066.html)
Hotellit panostavat myös wellness-painotteisiin
huoneisiin, esimerkiksi C-vitamiinia sisältävillä suihkuilla ja sijoittamalla
wake-up valoja ja ilmanpuhdistajia huoneisiin. Nämä lisäykset ovat tuottaneet
tulosta, sillä huoneiden määrää on lisätty jatkuvasti ja wellness-tarjontaa on
laajennettu jopa kokoustiloihin. Myös kokonaisia hotelleja on rakennettu
wellness-muotoon. Tällaiset brändit tarjoavat ns. eläviä seiniä, luonnollisesti
maustettua vettä ja seisovia työasemia. Tulevaisuudessa hotellit ympäri
maailmaa omaksuvat wellness-ajattelua korvaamalla matot puulattioilla,
tarjoamalla valoterapiaa ja lisäämällä ilmanpuhdistusjärjestelmiä. Hotellit
ovat myös aloittaneet yhteistyön julkisuudesta tuttujen personal trainereiden
kanssa. Yhteistyön myötä he julkaisevat erilaisia kunto- ja liikuntaohjelmia
asiakkailleen. (http://www.huffingtonpost.com/linden-schaffer/wellness-travel-trends-fo_b_6285066.html)
Kylpylä- ja wellness-teollisuudessa on keskitytty vahvasti parempaan unenlaatuun, stressin lievittämiseen ja parempaan elämänlaatuun. Tulevaisuuden trendinä on myös lentokenttien siirtyminen tähän suuntaan. Jo vuosia matkailijat ovat valittaneet lentokenttien huonoista tarjoiluista: matkustaessa on vaikea huolehtia hyvinvoinnista, koska kentät eivät tarjoa terveellisiä vaihtoehtoja. Monet suuret terminaalit (kuten San Francisco International, Helsinki-Vantaa ja Singaporen Changi) ovat ottaneet tämän huomioon ja lisänneet tarjontaansa esimerkiksi jooga-huoneita, vihertiloja ja terveellisiä ravintoloita. Kyseinen trendi on lisääntymässä myös pienempiin kenttiin, heidän panostaessa paikalliseen ja kausittaiseen tarjontaan. (http://www.huffingtonpost.com/linden-schaffer/wellness-travel-trends-fo_b_6285066.html)
Trekkausta
ja raakaruokaa
Aktiivilomien kysyntä on jatkuvassa
kasvussa. Kysynnän kasvaessa myös tarjonta lisääntyy ja kehittyy. Vaeltaminen,
melonta, pyöräily, SUP-lautailu ja jooga ovat suosittuja ja hyviksi havaittuja.
Asiakkaat haluavat lomiltaan myös rantaa ja rentoutumista, mutta myös sopivissa
määrin liikuntaa: vaeltamista, snorklaamista ja muita urheillullisia elämyksiä.
Aktiivilomien kysyntä ei ole lisääntynyt pelkästään yksin matkustavien tai
pariskuntien keskuudessa. Tänä vuonna erilaisia aktiivimatkapaketteja tullaan
tarjoamaan myös perheille.
Ravinnerikas ruoka on wellness-elämäntyylin perusta,
joten siihen kiinnitetään myös lomilla huomiota. Erilaiset ruokaretriitit ovat
lisänneet kysyntäänsä, esimerkkinä raakaruoka, joka on jo vuosia ollut trendi.
Ravintoarvot, ruoan alkuperä ja ekologisuus kiinnostavat matkailijoita. Ruokaan
suhtaudutaan kehon polttoaineena nautintoaineen sijaan. (http://www.travelmarketreport.com/articles/Wellness-Travel-Four-Trends-for-2015)
Myös matkatoimistot haluavat tiimeihinsä
ihmisiä, jotka tietävät wellnessistä ja hyvinvoinnista: onhan tärkeää pysyä
aallonharjalla ja trendien kannassa kiinni. Yritykset ovat keskittyneet
kouluttamaan henkilöstöään terveyden, hyvinvoinnin ja wellnessin kasvaessa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.