tiistai 10. maaliskuuta 2015

Eurooppa wellness-kohteena


Euroopassa on pitkät perinteet wellness-matkailun saralla. Eurooppa on toiseksi suurin wellness markkina-alue, jääden jälkeen ainoastaan Amerikalle, lähes 160 miljardin euron vuosittaisella liikevaihdolla. Euroopassa tehdään 216,2 miljoonaa wellness matkaa vuodessa. (Commonwealth) Monet valtioiden matkailutoimistot Euroopassa ovat tuottaneet hyvinvointi- ja wellness-tuotteiden esitteitä ja luoneet kotisivuja aihealueen ympärille. Samoin kansainväliset hotelliketjut ovat paketoineet hyvinvointi- ja kylpylätuotteita muiden suosittujen aktiviteettien ympärille. On arvioitu, että Euroopassa on yli 6000 hyvinvointi- ja wellness-palveluja tarjoavaa keskusta. Euroopan kylpyläyhdistyksen mukaan Euroopassa on noin 1200 lääketieteellisesti arvostettua keskusta. Pitkistä yli 4 vuorokautta kestävistä ulkomaanmatkoista noin 1 % oli terveys tai wellness-matkoja, joka tarkoittaa noin neljää miljoonaa matkaa. Eniten matkoja tekivät saksalaiset. Naisten osuus matkailijoista on huomattavasti miehiä suurempi ja vielä tällä hetkellä asiakkaat ovat keski-ikäisiä, 45-64 –vuotiaita, mutta nuorten osuus on kasvamassa. (Cockerell &Trew)
Euroopasta löytyy lukematon määrä erilaisia wellness-kohteita. Wellness-termin alla myydään palveluita jotka asiakas assosioi esim. sanojen terveys, kylpylä, virkistys, kauneus, hiljentyminen, hyväolo, retriitti, terveydenhoito ja lääketiede kanssa. Loman tarkoituksena on puhdistautuminen, itsensä kehittäminen, wellness, hemmottelu, terapia, mielenvirkistys, piristys ja hyvinvointi. Näihin päästään esimerkiksi perinteisillä Eurooppalaisilla menetelmillä, kuten mineraalikylvyillä, saunalla, thalassoterapialla sekä muilla luonnollisilla ja vesipohjaisilla hoitomenetelmillä. (Commonwealth)

Miltä wellness-matkailu näyttää tänä päivänä Euroopassa? Hieman yllättäen Lonely Planetin vuoden 2015 top 10 maat sisältää vain kolme maata Euroopasta; Liettua, Irlanti ja Serbia. Näistä vain Serbian esittelykohdassa mainittiin jotain wellnessiin liittyvää, joten tästä voi päätellä wellness-matkailun kuitenkin olevan vielä melko pieni osa Euroopan matkailua. (http://www.lonelyplanet.com/best-in-travel/countries) Toki Euroopassa on niin paljon nähtävää, että matkailijoiden huomio kiinnittyy ensin juuri nähtävyyksiin. Perinteisiä wellness-kohteita Euroopassa ovat esimerkiksi Alppien kylpylät, joihin voi laskea mäestä suoraan, Budapestin kuuluisat kylpylät, joissa mahdollisuus Unkarilaiseen mutakylpyyn, ja Islannin Geysirit, joissa voi rentoutua kuumassa lähteessä ja mukavissa maisemissa.

Nykyaika ja tulevaisuus

Euroopan wellness-matkailun ja -trendien tulevaisuuden voidaan ennustaa olevan valoisa. Matkailuyrittäjät tunnistavat wellness-matkailun mahdollisuudet ja panostavat toiminnassaan hyvinvointipalveluihin. Monissa maissa väestö ikääntyy ja kaipaa erilaisia hyvinvointilomia. Myös esimerkiksi epäterveelliset elämäntavat sekä lisääntyvä kiire ja stressi työelämässä lisäävät hyvinvointimatkailun kysyntää, kun monet hakevat vastapainoa arkeensa.

Terapeuttisen wellness-matkailun ennustetaan keskittyvän Keski- ja Itä-Eurooppaan, ja lifestyle-palveluiden Pohjois-, Länsi- ja Etelä-Eurooppaan. Wellness-hotellit ja –kylpylät tulevat olemaan jatkossakin hyvin suosittuja. Pohjois-Eurooppa tulee luultavasti pärjäämään lifestyle-palveluiden saralla.
 
(http://www.wellnesstourismworldwide.com/uploads/7/2/1/6/7216110/spamantra.pdf.)

SWOT-analyysi

 
 
Lähteet:
1 Cockerell, N. & Trew, J. (2003), Health and Spa Tourim in the UK – the potential. Market profile. British Tourist Authority.
Lonely Planet


 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.