Euroopassa on pitkät perinteet wellness-matkailun saralla.
Eurooppa on toiseksi suurin wellness markkina-alue, jääden jälkeen ainoastaan
Amerikalle, lähes 160 miljardin euron vuosittaisella liikevaihdolla. Euroopassa
tehdään 216,2 miljoonaa wellness matkaa vuodessa. (Commonwealth) Monet valtioiden
matkailutoimistot Euroopassa ovat tuottaneet hyvinvointi- ja
wellness-tuotteiden esitteitä ja luoneet kotisivuja aihealueen ympärille.
Samoin kansainväliset hotelliketjut ovat paketoineet hyvinvointi- ja kylpylätuotteita
muiden suosittujen aktiviteettien ympärille. On arvioitu, että Euroopassa on
yli 6000 hyvinvointi- ja wellness-palveluja tarjoavaa keskusta. Euroopan
kylpyläyhdistyksen mukaan Euroopassa on noin 1200 lääketieteellisesti
arvostettua keskusta. Pitkistä yli 4 vuorokautta kestävistä ulkomaanmatkoista
noin 1 % oli terveys tai wellness-matkoja, joka tarkoittaa noin neljää
miljoonaa matkaa. Eniten matkoja tekivät saksalaiset. Naisten osuus
matkailijoista on huomattavasti miehiä suurempi ja vielä tällä hetkellä
asiakkaat ovat keski-ikäisiä, 45-64 –vuotiaita, mutta nuorten osuus on
kasvamassa. (Cockerell &Trew)
Euroopasta löytyy lukematon määrä erilaisia
wellness-kohteita. Wellness-termin alla myydään palveluita jotka asiakas
assosioi esim. sanojen terveys, kylpylä, virkistys, kauneus, hiljentyminen,
hyväolo, retriitti, terveydenhoito ja lääketiede kanssa. Loman tarkoituksena on
puhdistautuminen, itsensä kehittäminen, wellness, hemmottelu, terapia,
mielenvirkistys, piristys ja hyvinvointi. Näihin päästään esimerkiksi
perinteisillä Eurooppalaisilla menetelmillä, kuten mineraalikylvyillä,
saunalla, thalassoterapialla sekä muilla luonnollisilla ja vesipohjaisilla
hoitomenetelmillä. (Commonwealth)Miltä wellness-matkailu näyttää tänä päivänä Euroopassa? Hieman yllättäen Lonely Planetin vuoden 2015 top 10 maat sisältää vain kolme maata Euroopasta; Liettua, Irlanti ja Serbia. Näistä vain Serbian esittelykohdassa mainittiin jotain wellnessiin liittyvää, joten tästä voi päätellä wellness-matkailun kuitenkin olevan vielä melko pieni osa Euroopan matkailua. (http://www.lonelyplanet.com/best-in-travel/countries) Toki Euroopassa on niin paljon nähtävää, että matkailijoiden huomio kiinnittyy ensin juuri nähtävyyksiin. Perinteisiä wellness-kohteita Euroopassa ovat esimerkiksi Alppien kylpylät, joihin voi laskea mäestä suoraan, Budapestin kuuluisat kylpylät, joissa mahdollisuus Unkarilaiseen mutakylpyyn, ja Islannin Geysirit, joissa voi rentoutua kuumassa lähteessä ja mukavissa maisemissa.
Nykyaika ja tulevaisuus
Euroopan wellness-matkailun ja -trendien tulevaisuuden voidaan ennustaa olevan valoisa. Matkailuyrittäjät tunnistavat wellness-matkailun mahdollisuudet ja panostavat toiminnassaan hyvinvointipalveluihin. Monissa maissa väestö ikääntyy ja kaipaa erilaisia hyvinvointilomia. Myös esimerkiksi epäterveelliset elämäntavat sekä lisääntyvä kiire ja stressi työelämässä lisäävät hyvinvointimatkailun kysyntää, kun monet hakevat vastapainoa arkeensa.
Terapeuttisen wellness-matkailun ennustetaan keskittyvän Keski- ja Itä-Eurooppaan, ja lifestyle-palveluiden Pohjois-, Länsi- ja Etelä-Eurooppaan. Wellness-hotellit ja –kylpylät tulevat olemaan jatkossakin hyvin suosittuja. Pohjois-Eurooppa tulee luultavasti pärjäämään lifestyle-palveluiden saralla.
(http://www.wellnesstourismworldwide.com/uploads/7/2/1/6/7216110/spamantra.pdf.)
SWOT-analyysi
Lähteet:
1 Cockerell, N. & Trew, J.
(2003), Health and Spa Tourim in the UK – the potential. Market profile.
British Tourist Authority.
The
Commonwealth Fund. http://www.commonwealthfund.org/~/media/Files/Publications/Fund%20Report/2012/Nov/1645_Squires_intl_profiles_hlt_care_systems_2012.pdf
Luettu 10.3.2014.
Lonely
Planet
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.